Cad tradiţiile ca muștele

M-am născut într-un loc sfânt, se numește Maramureș. Nu sunt un păstrător al tradițiilor de la mine de acasă, dar am tot respectul pentru cei care încă mai poartă straie autentice: opinci, cojoc, zadie. Mă fascinează oamenii ăia simpli care beau 3-4 păhăruțe de horincă înainte să o ia la pas către ogor, și muncesc de cum răsare soarele și până târziu după apus.

nunta-costum-cocalarAcum nu stiu dacă mai face cineva toate lucrurile astea, sau măcar în parte. Sunt într-un fel de concediu așa că am timp să văd toate tâmpeniile difuzate pe la televiziuni. Ieri bunăoară, am privit și m-am îngrozit de ce tămbălău făcea Măruță la Happy hour, despre presupusa nuntă a anului din Maramureșul atât de drag mie.

Dacă nu zicea în promo că e din Maramu’ nu zăboveam pe ProTV, dar zic să văd și eu cine e atât de ahtiat de publicitate încât să se autoinvite la tv. Numele mirilor nu l-am reținut, nici nu vreau să știu cine sunt, pentru că dacă i-aș aminti s-ar presupune că există. Bun. Nuntă mare tată, la Maramu’. 1.000 de invitați, 70.000 de euro cheltuiți cu organizarea evenimentului, soții Rednic nași etc.

Din cei 1.000 de nuntași nici 10% nu erau îmbrăcați ca la Maramu’, ba mirele a fost atât de autentic, că Guță sau Salam ar fi invidioși cât de bine sclipea costumul de ginerică. Priviți cu atenție fotografia de mai sus, asta da costum autentic, da numai de mire nu, cel mult de cocalar. Pițipoanca, a se citi mireasa care a pus mâna pe cocalar, este o ilustră necunoscută, plătită cu mii de euro să cânte autentic la alte nunți, la fel de autentice.

Traseul de la biserică înspre locul de joc și voie bună, altă dată bătut la pas, în ritmurilenunta-mm1 barbare ale muzicii tradiționale din Maramureș, a fost parcurs de această dată într-o limuzină vai mama ei, luată dintr-un parc de mașini abandonate, din Germania. Dar priviți moroșanca autentică, cum se bucură de plimbărică și de baia de mulțime, mai ceva ca la Oscar-uri. Toată e numai un zâmbet. Draga de ea.

manelistiȘi muzica a fost la fel de autentică. Printre artiștii invitați să-și etaleze talentul am remarcat o necunoscută de prin banat, o trupă de lăutari moderni cu înclinaţii spre ritmuri de pe malul Bosforului și soții Rednic. Cred că au fost mai mulți dar la un moment dat a trebuit să plec. În concluzie, la nunta anului în Maramureș am remarcat costumul de cocalar al mirelui, artista din banat, care a cântat autentic muzică din Maramu’, pseudo lăutarii, limuzina, asortată cu piţipoancă expusă prin trapa mașinii și lipsa aproape totală a spiritului maramureșan.

PS: Măruță nu are nicio vină că mirii și nașii au plătit deplasarea, cazarea și diurna echipei ProTV, ca să aibă el ce să dea la Happy hour. Păcatul e că acolo unde până nu demult străinii veneau pentru tradiții, localnicii calcă în picioare mii de ani de istorie.

foto1: click.ro

foto2: protv.ro

foto3: protv.ro

Despre Patrice Podina

Daca eu vorbesc despre mine, vouă ce vă rămâne?
Acest articol a fost publicat în una, alta și etichetat , , , , , , , , , , , , , , , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.